dimecres, 28 de gener del 2015

El rugit de Katy Perry farà emmudir la final de la Super Bowl

És la primera dona de la història i la segona persona després de Michael Jackson, en tenir 5 senzills d'un mateix àlbum encapçalant la llista "Billboard Hot 100", ara ja en porta 8. 


La qüestió, però, no és tant qui és ara, sinó qui serà després del proper 1 de febrer; si és que pot anar encara més amunt! Aquest proper diumenge, Perry actuarà en un dels espectacles més vistos del món, la mitja part (Halftime Show) de la final de la Super Bowl, a l’University of Phoenix Stadium d’Arizona, retransmès en directe per l’NBC.
La cantant de Santa Bàrbara agafa el relleu a Bruno Mars, Beyoncé, Madonna, The Who, Bruce Springsteen & The E Street Band, Tom Petty and the Heartbreakers, Prince, the Rolling Stones, Paul McCartney y U2. Aquest diumenge, però, serà inevitable buscar paralelismes amb l'espectacle que ens va regalar Beyoncé el 2013, amb un impotent muntatge de llums, so i un espectacular vestuari. 


Perry arriba a la Super Bowl precedida per la fama, amb l’àlbum, Teenage dream, ja va vendre més de 6 milions de còpies arreu del món i, amb l’actual, Prism –amb el que vindrà de gira al Palau Sant Jordi de Barcelona, el 16 de febrer- ja ho ha superat amb escreix. 
El primer senzill, Roar, ja és tot un èxit mundial. Ja ha estat vuit vegades número 1 a la Billboard Hot 100 d'USA. El tema, rodat en un entorn tropical de postproducció, és un crit a l’’empowerment’, el que aquí en diem, per traduir-ho de la manera més aproximada, l’apoderament. 
Per dir-ho curt i ras, i resumir-ho en la tornada de l'enganxifosa lletra de Perry: ‘Em tiraves per avall, però jo em vaig aixecar (vaig créixer, vaig pujar), havent sacsejat ja la pols, sents la meva veu, sents aquest so, com un tro, faré tremolar el terra (que trepitges). Em tiraves per avall, però jo em vaig aixecar, prepara't, perquè ja he tingut suficient, ho entenc tot, ara ho entenc (ho veig). Tinc la mirada del tigre, el foc, ballant a través del foc, perquè jo sóc una campiona, i tu vas a sentir-me rugir, més alt, més alt que un lleó, perquè jo sóc una campiona, i tu vas a sentir-me rugir, oh, vas a sentir-me rugir”. Doncs això, l’argument –el rugit de la Katy- l’han comprat milions d’orelles.


Aquest rugit sonarà diumenge amb força i, com és habitual, enmig del gran desplegament de mitjans i efectes que caracteritza la final del campionat de futbol americà; el més vist de l’any a l’altra banda de l’Atlàntic; amb una audiència d’111,5 milions de persones, la major de la seva història, almenys l’any passat. Tot el que envolta l’esdeveniment és estratosfèric. També el muntatge prèvi, com el vídeo -encarregat/pagat per PepsiCo- on ella mateixa anuncia que actuarà al Halftime Show. Un vídeo que ja s'acosta al milió de visites a Youtube.


Si Katy Perry hagués actuat l’any passat, la seva potent imatge; la força que transmet davant de la càmera, hagués contrastat amb la senzillesa i tendresa d’un dels anuncis que es va veure al llarg de l’espectacle, el "Puppy Love" (amor de cadell) que té, per cert, més de 55 milions de visites a youtube –això sí que és viral. De fet, tota la màgia que aglutina l’espectacle del Phoenix Stadium, més enllà de la vessant esportiva, es podria traduir en el que és en el fons; una autèntica competició d’anunciants -l’any passat, més de 70 espots.


Amb tot, quan apareix el gran gegant asiàtic, els americans tenen la batalla perduda. Els 111 milions es queden curts davant dels 750 milions d’espectadors que es van clavar davant la ‘caixa tonta’ amb el show televisiu més vist al món, la Gala de la Festa de la Primavera de la Xina, que multiplica per set l’audiència de la final nordamericana.

Aquesta competició publicitària té també una lectura en xifres de molts zeros, i no pas a l’esquerra. La companyia Anheuser-Busch InBev, amb les seves dues marques, Budweiser i Bud Light, es va gastar prop de 28 milions de dòlars en un anunci de tres minuts i mig, que es va clavar als cervells del que seguien el partit -el passat 4 de febrer 2014- entre els Denver Broncos i els Seattle Seahawks –van guanyar, per cert, els segons, (Seahawks 43 - Broncos 8). Sembla molt, -i no parlo del resultat del partit, que també!- però és una mica menys de la meitat dels diners que es va gastar PepsiCo, que a més de pagar per un anunci de 30 segons prop de 4 milions de dòlars, va patrocinar –amb altres 50 milions- el HalfTime Show; l’espectacle de la mitja part del partit –en el qual actuarà Katy Perry.  
L’Emissor de l’anunci va ser la companyia Anheuser-Busch InBev. Es tracta del principal grup cerveser del món –res a veure amb les que a Tarragona malden per unes campanyes de tapes. És l’anunciant el que encarrega la campanya, amb uns contractes 'top secrets' lligats mesos abans de la final.
Tot s’ho val per aquest ingent públic objectiu; aquests 111.5 milions de persones enganxades a les principals cadenes televisives, durant i en la prèvia del partit. Com més a prop de l’inici, més car és l’anunci (de 2 a 4 milions de dòlars per 30 segons). A banda, naturalment, dels 79.000 espectadors que van seguir la final des del l’estadi.


De ben segur que entre aquest ventall tan ampli de població, hi ha persones que no es beuran ni compraran mai en la seva vida una cervesa. Però tots tindran un record ben dolç, que relacionarà les marques, l’esport i el rugit de la Perry, que es voldran fer seu.

Les agències i les marques que aposten per la final de la Super Bowl, tenen molt present el que li va passar a Apple. El gener d’enguany s’han complert 31 anys d’aquell anunci que fa fer història, també en aquest final, basat en el llibre de George Orwell “1984”. Va ser tant innovador que les ventes de l’empresa de la poma mossegada van superar els 155 milions de dòlars, en només tres mesos.


Per cert, si voleu més informació de l'espectacle, a la web oficial hi és tota. A més, hi ha una pestanya que diu 'ES', per acostar també el gran show mediàtic al públic llatinoamericà, que no és poc.